Lørenskog Friidrettslag

Treningsfokus

 
Generelt har vi denne aldersgruppe fokus på allsidig trening for alle. Vi ønsker at alle skal prøve de grunnleggende øvelsene. Det betyr at alle utøvere får prøve korte løp, lange løp/mellomdistanse, kast og hopp. Vi ønsker å gi grunnleggende teknikktrening i sprint, hekk, lengde- og høydehopp og i kast (fremfor alt kule men også noe spyd, slengball og diskos).
 
Vi rekommanderer minst to treninger per uke for samtlige, gjerne tre men om man også trener regelmessig i annen kondisjonskrevende idrett kan 1-2 ganger friidrett per uke være nok. Ved fokus på mangekamp og middeldistanse er for 14-15 åringer minst tre ganger per uke nesten nødvendig.
 
 
Fokus på de forskjellige treningstidspunktene:
 
Mandag
(Hovedtrening, Lillestrøm/Fjellhamarhallen - Raja, Magne) Allsidig grunntrening med minst løp, noe hopp og noe kast hver gang. Vanligvis oppværming og uttøyning, løpsteknikk og deretter indeling i 2-3 grupper for mulighet til mer fokusert teknikktrening.
 
Onsdag
(Nes Arena - Christofer, Magne) Teknikkfokusert trening, særlig hopp kast og sprint/middeldistanseløp inkl hekk. Krever deltagelse i minst 2 friidrettstreninger per uke siden vi kjør mer teknikk og grunnntreningen må sitte i tillegg!
 
Torsdag
 
(Fjellhamarhallen - ute Rajah, event. andre i tillegg) Hovedfokus: lengre løp og kondisjon. MÅ AVTALES MED TRENERE PÅ FORKANT!
 
Lørdag
 
(Lørenskoghallens styrkegym - Magne) Hovedfokus: Begynnende styrketrening. MÅ AVTALES MED TRENERE PÅ FORKANT!